Kartais žodis nuolat vartojamas pokalbiuose ir žiniasklaidoje taip dažnai, kad tampa toks įprastas, jog kartais jo nebepastebime. Jį vartojame nežinodami, ką jis iš tikrųjų reiškia. Taip pat yra ir su žodžiu baltymai, kuris nuolat minimas kalbant apie mitybą, tačiau jei kas nors jūsų paklaus, kas tai iš tikrųjų yra, dauguma mūsų bus suglumę. Proteinas yra svetimas sinonimas. Keletas žmonių jau žinotų, ką čia pasakyti, bet tikriausiai dauguma jų yra susiję su raumenimis, treniruotėmis ir pan.

Statybinė organizmo medžiaga

Tačiau baltymai yra kur kas daugiau.

Jie yra vienas iš trijų pagrindinių elementų, trijų pagrindinių makroelementų, greta riebalų ir angliavandenių. Visi trys kertiniai elementai yra vienodai svarbūs ir kiekvienas iš jų atlieka gyvybiškai svarbų vaidmenį organizme.

Sakėme, kad šiandien daugiausia dėmesio skirsime baltymams, tad imkimės tyrinėti.
Baltymai yra didelės, sudėtingos molekulės, sudarytos iš mažesnių pagrindinių vienetų – aminorūgščių. Skirtingus baltymus sudaro skirtingos aminorūgščių sekos ir jos atlieka skirtingas funkcijas. Baltymai gali veikti kaip fermentai, yra pagrindinė įvairių organizmo procesų dalis ir mūsų ląstelių sudedamosios dalys. Jau minėjome, kad žmonės juos dažniausiai mini ryšium su raumenimis, nes jie yra pagrindinė raumenų ląstelių statybinė medžiaga, tačiau iš tikrųjų jų yra beveik visose kūno ląstelėse ir audiniuose. Baltymai, greta vandens, yra labiausiai paplitusios molekulės mūsų organizme.

Atstatome, išardome ir surenkame iš naujo

Nepriklausomai nuo baltymų vaidmens organizme, jie yra būtini žmogaus sveikatai ir gyvybei. Mes juos turime suvartoti su maistu, o tada pradeda veikti mūsų laboratorija. Organizme baltymai suskaidomi į atskiras aminorūgštis, o iš jų mūsų organizmas pasigamina naujus baltymus, tinkamus mūsų organizmui. Taigi aminorūgštys yra būtinos. Daugelį aminorūgščių gamina mūsų organizmas, tačiau yra devynios nepakeičiamosios aminorūgštys suaugusiesiems ir 11 aminorūgščių vaikams – tos, kurias turime valgyti. Štai kodėl svarbiausia valgyti geros kokybės baltymų. Baltymai, kuriuose yra optimalus visų nepakeičiamųjų aminorūgščių santykis ir kiekis.

Baltymų šaltiniai

Vakarų šalių mityboje didžiąją dalį baltymų vis dar sudaro gyvulinės kilmės maisto produktai, kurie yra kokybiškų baltymų šaltinis, tačiau turime būti atsargūs ir nevartoti per daug sočiųjų riebalų. Geri gyvūninės kilmės baltymų šaltiniai yra liesa mėsa, kiaušiniai, pienas ir pieno produktai.

Augalinės kilmės maisto produktai taip pat gali būti geras baltymų šaltinis, tačiau jų aminorūgščių sudėtis nėra tokia optimali. Šią problemą galima veiksmingai išspręsti kartu vartojant įvairius augalinių baltymų šaltinius. Geriausi augaliniai baltymų šaltiniai yra ankštinės daržovės (pupelės, avinžirniai, sojos pupelės, pupelės), riešutai ir sėklos, kvinoja, ryžiai, žalios lapinės daržovės, spanguolės ir grybai.

Baltymai turėtų sudaryti 10-15 % per parą suvartojamo maisto kiekio. Suaugusiam žmogui per dieną reikia 0,8 g baltymų kilogramui kūno svorio, o vaikams, nėščioms moterims, krūtimi maitinančioms motinoms, sportininkams ir pagyvenusiems žmonėms – šiek tiek daugiau. Tie, kurie dėl kokių nors priežasčių nevartoja gyvūninės kilmės maisto, turėtų daugiau dėmesio skirti pakankamam baltymų ir nepakeičiamųjų aminorūgščių suvartojimui.

Įvairi ir subalansuota mityba paprastai gali užtikrinti pakankamą bendrą baltymų ir nepakeičiamųjų aminorūgščių kiekį, tačiau šį santykį sunku pasiekti laikantis šiandien vyraujančių mitybos modelių. Kad žmogaus organizmas normaliai funkcionuotų, jam reikia pakankamai visų būtinųjų aminorūgščių. Jei maiste trūksta tam tikros aminorūgšties, tai taip pat apriboja organizmo gebėjimą panaudoti likusias aminorūgštis, kurių kitu atveju maiste gali būti pakankamai.

Jei jums trūksta baltymų…

Kadangi baltymai organizme atlieka daugybę skirtingų funkcijų ir veikia įvairiose srityse, baltymų trūkumo sukeliamos problemos taip pat yra labai įvairios. Štai keletas dažniausiai pasitaikančių:

  • Nerimas ir nuotaikos pokyčiai
  • Nusilpęs imunitetas
  • Dažnai patiriamos traumos
  • Miglotumo jausmas
  • Aukštas cholesterolio lygis kraujyje
  • Virškinimo sutrikimai
  • Nereguliarios menstruacijos
  • Miego sutrikimai
  • Nagų ligos

Įdomu tai, kad vienas iš požymių, jog negaunate pakankamai baltymų, yra potraukis saldumynams. Viena iš baltymų funkcijų – palaikyti gliukozės kiekį kraujyje. Jei jis sumažėja, atsiranda noras saldumynams, ranka tiesiasi prie šokolado, kuriame yra daug cukraus, ir, jei pernelyg dažnai juo mėgaujamės, trumpalaikė laimė netrukus atsispindi ant svarstyklių.

Ar per daug baltymų gali būti pavojinga?

Kol kas nėra tiesioginių įrodymų, kad baltymų vartojimas viršijant rekomenduojamą kiekį daro žalingą poveikį. Tačiau labai viršyti baltymų normos nerekomenduojama, nes gali padidėti inkstų akmenų rizika, padidėti kalcio išsiskyrimas su šlapimu ir taip neigiamai paveikti kaulų struktūrą. Viršutinė baltymų suvartojimo riba, kai nesitikima šalutinio poveikio, yra 120 g moterims ir 140 g vyrams.

Efektyviam judėjimui ir visa kita

Taigi, kaip ir galvojote, gaudami pakankamai baltymų, taigi ir nepakeičiamųjų aminorūgščių, pasirūpinsite ne tik raumenimis, bet ir nesuskaičiuojamais organizmo procesais, kurie yra labai svarbūs tinkamam daugelio organizmo sistemų funkcionavimui. Į tai turėtume atsižvelgti visi, ypač tie, kurie maitinasi vegetariškai ar veganiškai, ir tie, kuriems reikia daugiau baltymų. Jau minėjome sportininkus, nėščias moteris, krūtimi maitinančias motinas ir vaikus, kurių poreikiai intensyvaus vystymosi laikotarpiu taip pat padidėja.

Įvairialypė mityba, kurioje gausu visų mums reikalingų maistinių medžiagų, nėra savaime suprantamas dalykas. Dabartiniu tempu mes dažnai maitinamės gana skurdžiai, bent jau per savaitę, nors nebūtinai skurdžiai. Savaitės pabaigoje yra šiek tiek daugiau laiko, kurį galite skirti sveikai mitybai. Vieni žmonės, kurie gali pasigirti didesne disciplina, per savaitę ruošia maistą ateinančiai savaitei, o kiti, turėdami daugiau ar mažiau blogą sąžinę, kažkaip išsisukinėja tarp daugiau ar mažiau sveikų patiekalų. Kokybiški maisto papildai taip pat yra sveikintina pagalba, kad nepritrūktume to, ko reikia mūsų organizmui, kad galėtume kiekvieną dieną sveiki atsikelti ir padaryti tai, ką turime padaryti, o vėliau turėti pakankamai jėgų (dar svarbiau) sau ir savo artimiesiems. 

Kaip pasiekti, kad organizmas gautų pakankamai baltymų?

Savo organizmą baltymais galite aprūpinti ir vartodami aukštos kokybės maisto papildus. Bėgant metams raumenų masei palaikyti reikalingų maistinių medžiagų atsargos pradeda mažėti, todėl raumenys nyksta. Dažnai dėl to mūsų svoris nesikeičia, tačiau keičiasi mūsų kūno formos ir fizinis pasirengimas. Silpnesni raumenys lemia mažesnį fizinį aktyvumą.

Tačiau yra sprendimas, kuris veiksmingai padeda išlaikyti raumenų masę. Vitality sukurtas remiantis medicinos mokslų daktaro Tomislavo Majićiaus, gydytojo kardiologo internisto, tyrimais. Tai produktas, padedantis išsaugoti raumenis net tada, kai negalite pakankamai judėti. Jis taip pat skatina raumeninio audinio formavimąsi ir prisideda prie skeleto raumenų būklės gerinimo. Tai veiksminga visų kūno raumenų, įskaitant širdies, šlapimo pūslės ir kitų organų, atrama.

Vitality sudėtyje yra baltymų, padedančių didinti ir palaikyti raumenų masę bei išlaikyti sveikus kaulus. Jame taip pat yra:
– Pieno baltymų koncentratas, pagamintas iš šviežio nugriebto pieno.
– Daug polifenolių iš kakavos ir obuolių.
– Labai koncentruotas žaliųjų pomidorų ekstraktas.
– Natūralus obuolių skonis ir stevijos saldiklis.

Plačiau https://biostile.lt/vitality